Objavljeno: 27. 02. 2012.

29“ KOTAČI

 

U početcima mog bavljenja brdskim biciklizmom često puta sam se  pitao zašto su na cestovnim biciklima veći kotači nego na brdskim biciklima, kada je opće poznato da sva vozila koja se koriste po terenu imaju veće kotače.

Mislio sam (kao pravi strojar) da ne mogu postići dovoljnu čvrstoću kotača u toj veličini , da su ograničenja tehničke prirode, da se možda još nitko nije dosjetio time pozabavit

Ali bio sam u krivu.

Razlozi su jednostavno u tome što su se prvi brdski bicikli  počeli raditi od postojećih dijelova i slijedom inercije proizvođača to se godinama ponavljalo. No tehnologija ide golemim koracima naprijed pa se i pionir brdskog biciklizma upitao da li je 26“ optimalan kotač?

Garry Fisher je počeo raditi bicikle sa 29“ kotačima i godinama gurao tu novu koncepciju naprijed dokazujući prednosti velikih kotača u brdskom biciklizmu, trebalo mu je oko 9 godina kako bi dokazao svijetu da su 29-ke bolje. Gotovo svi proizvođači počeli su testirati svoje bicikle, otklanjati nedostatke usavršavati i na koncu ponudili su svoje proizvode koje ove godine i europljani a i mi hrvati sve bolje prihvaćamo i počinjemo uživati u njima.

 

 

                                                 29 – 26

 

Testovi su pokazali da je vožnja na 29-ki udobnija da se brže vozi da se lakše održava tempo vožnje da je bicikl stabilniji i sigurniji pogotovo po neravnom terenu, savladavanje tehnički zahtjevnih uspona je lakše …

 

Zamislite vožnju po neravnom terenu na romobilu sa malim tvrdim kotačima i na biciklu. To je ta razlika , veći kotač ima manji napadni kut na prepreku i samim time manje u nju

 „ zapinje“  tj. lakše ju prelazi, debele gume imaju veći volumen zraka u sebi pa su time i mekše što dodatno djeluje na udobnost.

 

Nedostatak 29-ke su teži kotači , pošto su veći moraju biti i teži. Taj nedostatak je ujedno i prednost zbog koje taj bicikl lakše održava tempo vožnje. Naime teži kotač u kombinaciji sa većim promjerom ima i veću inerciju što znači kada je pokrenut  lagano klizi i drži tempo vožnje.

 

Zbog većeg kotača veći je i „ otisak“ kotača u podlozi, prvenstveno je duži što uz već spomenutu inerciju kotača daje dodatnu stabilnost i bolje iskorištenje gripa gume jer sa većom površinom prianjanja gume manji je pritisak a time i manja deformacija gume pa je iskoristiviji njezin profil ripni. Zbog toga je bicikl lakše voziti po zahtjevnijim terenima jer se osjeća dodatna stabilnost a što rezultira i većim brzinama jer vozač se osjeća sigurnijim i može brže voziti.

Moram reći da se zbog toga pojavio i nedostatak u upravljivosti bicikla jer je zbog većeg dodira kotača sa podlogom postalo i teže okretati upravljač. Ali tokom godina inženjeri su riješili taj problem, svaki na svoj način. Garry Fisher je npr.  razvio design prednje vilice koji nosi oznaku G2 gdje je  pomicanjem krakova vilice prema naprijed u odnosu na head set dobio veću polugu koja djeluje na zakretanje kotača. Neki proizvođači su to pojednostavili sa širim upravljačem. Vozio sam i jedne i druge i mislim da je taj problem riješen. Malo je poseban osjećaj ulaženja u zavoj .

 

Još jedna stvar, većina biciklista misli na prvi pogled da 29 ima više težište od 26.

Krivo!!!

Pošto je BB na istoj visini kao i kod 26-ice a osovine kotača su više, dešava se da vozač svojim položajem više „ utone“ u bicikl između kotača tako da je relativno težište u odnosu na visinu osovine kotača niže nego na 26-icama. To vozaču daje veći osjećaj ravnoteže i spretnosti bicikla i zato ga je lakše voziti na zahtjevnijim brdskim dionicama.

Na kraju ljubitelji 26-ica nemojte se brinuti, one ostaju i dalje u upotrebi imaju i one svojih prednosti.

Kao prvo lakša je otprilike za pola kg.

 Kod čestih ubrzavanja i usporavanja tj. mijenjanja tempa što je često kod utrka ima malih prednosti zbog lakših kotača i manje inercije kotača čime je bicikl „nervozniji“ više poskakuje ali natjecatelji su spremni na takvu vožnju. Zatim za niže vozače gdje bi korištenje 29- ke dovelo do prevelikog smanjivanja rame što bi  konstrukcijski bilo teško izvesti bez smetnji za vozača.

 A naposlijetku u ova današnja vremena i u manjem cjenovnom rangu.

 

Tekst je nastao na osnovi moje tehničke naobrazbe, vlastitih iskustava u vožnji 29-ke,  promo materijala Cannondale 29“ i razne biciklističke literature koju redovito pratim kako bih Vam kod odabira Vašeg novog ili poboljšanja Vašeg starog bicikla mogao što bolje pomoći.

 

 

Zoran Segin dipl.ing.stroj.

24.02.2012

 
  Novosti - Sve